Cynk zamiast Viagry – na problemy z zaburzeniami erekcji

Cynk występuje w mięśniach, kościach, skórze, nerkach, wątrobie, oczach, a u mężczyzn w prostacie. Nasz organizm nie magazynuje tego pierwiastka, dlatego też powinien on być dostarczany z pożywieniem. Dobrymi źródłami cynku są produkty bogate w białka zwierzęce tj. jaja, mięsa (wołowina i ciemne mięsa), podroby (np. wątroba), ryby, owoce morza (bardzo dużo w ostrygach). Duża ich ilość występuje w migdałach i orzechach brazylijskich oraz w nasionach dyni i kiełkach pszenicy, ale są gorzej wchłaniane.

Cynk – ogólne właściwości

Jest składnikiem wielu enzymów oraz hormonów i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Sprzyja i pomaga w leczeniu przeziębienia, grypy, zapaleniu spojówek czy też innych infekcji. Cynk wpływa korzystnie na wytwarzanie różnych hormonów m.in. płciowych i tarczycy. W razie problemów z płodnością może ją zwiększyć u obojga płci, a w przypadku mężczyzn pozwala na utrzymanie prostaty w zdrowiu. Może być stosowana dodatkowo w leczeniu niedoczynności tarczycy i cukrzycy, ponieważ zwiększa stężenie insuliny. Wspomaga gojenie się ran i podrażnień skóry, a ssana w formie tabletek może wyleczyć wrzody jamy ustnej i gardła. Cynk poprawia ogólny stan skóry i włosów. Jest skutecznym środkiem w walce z trądzikiem, wypryskami, łuszczycą i trądzikiem różowym. Opóźnia utratę wzroku u ludzi ze zwyrodnieniem plamki ocznej (częste schorzenie u osób po 50 roku życia). Japońskie badania wykazały, że przyjmowanie cynku zmniejsza dzwonienie w uszach, a amerykańscy badacze stwierdzili, że ssanie tabletek z cynkiem zmniejsza czas przeziębienia o koło 3 dni. Przydatny jest również w łagodzeniu objawów osteoporozy, wrzodów, hemoroidów i zapalenia jelita.

Co za dużo to nie zdrowo…

Zalecana dawka dla kobiet wynosi 7,5mg/dobę, a dla mężczyzn 9,5mg/dobę. Niedobór cynku objawia się trudnościami w gojeniu się ran, może wywoływać zmiany skórne (np. trądzik, wysypki, łuszczycę). Utrudnia odczuwanie smaku i zapachu oraz zmniejsza wytwarzanie spermy. Nadmiar natomiast może osłabić odporność organizmu i zmniejszyć stężeni cholesterolu HDL we krwi. Jeżeli mamy zamiar stosować cynk przez dłuższy czas w większych dawkach (lecznicza dawka wynosi 15mg dziennie) to należy dodatkowo przyjmować miedź (1mg miedzi na każde 15mg cynku). Cynk należy zażywać godzinę przed posiłkiem lub 2 godziny po posiłku, nie należy brać go jednocześnie z żelazem. Po antybiotyku zażywać, co najmniej 2 godziny po. Najlepszymi formami cynku są tabletki, kapsułki czy też cynk w płynie zawierające pikolinian, octan lub asparaginian cynku, ponieważ są one łatwo wchłaniane i nie podrażniają żołądka. Natomiast do leczenia grypy lub przeziębienia najlepsze są cukierki do ssania zawierające glukonian, askorbinian lub glicynian cynku.

Cynk to afrodyzjak

Tyle o prozdrowotnych właściwościach cynku. Zastanawiający jest fakt,że większość osób reaguje na słowo seks a nie cynk i dlatego nieświadomie czytają artykuły takie jak ten odnośnie zbawiennych właściwości tego pierwiastka. Jak się okazuje cynk jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych czynników wpływających na seksualność, szczególnie u mężczyzn. Nie ma więc co się dziwić, że ostrygi nazywane są afrodyzjakiem, gdyż posiadają go średnio w 100g aż 16mg, czyli trochę ponad dzienną dawkę leczniczą. Cynk uczestniczy praktycznie we wszystkich procesach płciowych. Zaczynając od metabolizmu hormonów, przez formowanie nasienia, a skończywszy na regulacji żywotności plemników.  U mężczyzn niedobory tego pierwiastka charakteryzują się zmniejszonym poziomem testosteronu i ilości spermy, zaburzeniami potencji, zmniejszoną żywotnością plemników, a w skrajnych sytuacjach bezpłodnością, złym samopoczuciem, depresją. Cynk jest ważnym antyoksydantem, odgrywającym rolę w ochronie plemników przed atakiem wolnych rodników.

Co z męskimi gwiazdami filmów dla dorosłych?

Mężczyźni wykazujący wysoką aktywność seksualną powinni dodatkowo przyjmować większe ilość tego pierwiastka, ponieważ nasienie jest bardzo bogate w cynk. Każdy ejakulat zawiera około 5 mg cynku, czyli około 1/3 dziennego zalecanego zapotrzebowania. Paradoksalnie mogą więc tracić więcej cynku z nasieniem niż są w stanie dostarczyć z pokarmem. Sportowcy również wymagają większej suplementacji cynkiem z powodu znacznej jego utraty z potem oraz ze względu na jego pozytywny wpływ na rozwój tkanki mięśniowej.

Na koniec o mitach

Często słyszymy, żeby nie jeść dużo jaj, bo to źle działa na „sprawy” męskie. Pytałmy, dlaczego, co tam się zmienia i dzieje, ale nikt nie potrafi odpowiedzieć. Z czasem naukowcy doszli do ciekawego wniosku. Młodym chłopcom zabraniało/zabrania się jadać dużej ilości jaj ze względu na cynk w nich zawarty. Większa dawka cynku, powoduje wzrost testosteronu i ciężko jest wtedy utrzymać rączki na kołderce. Drugą ciekawą sprawą jest wstrzemięźliwość od seksu sportowców przed ważnymi zawodami czy walkami. Jeżeli dostarczają za mało cynku z pożywienia i suplementacji to możliwe, że po upojnej nocy z partnerką może zabraknąć testosteronu na walkę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *